Op onze website en in onze brochures kun je lezen wat onze werkwijze is op het gebied van outplacement, re-integratie, loopbaanadvies en hoe ons trainingsaanbod eruit ziet. Maar hoe we écht te werk gaan, kun je toch het beste horen en lezen van onze coaches!
Daarom starten we met een nieuwe rubriek, namelijk 'Coaches aan het woord'. En vandaag trappen we af met Vincent Heinink.
Verschillende petten
Het begeleiden van iemand die op zoek is naar nieuw werk, een nieuwe baan, een nieuwe uitdaging. Wat ben je dan? Een coach, buddy, loopbaanadviseur of aanjager? Ik merk steeds meer dat ik al die petten heb en afhankelijk van de situatie er eentje opzet. Onbewust beslis ik dat, afhankelijk van wat ik hoor en waarneem in de gesprekken met de persoon die ik begeleid. Er is een verwachting maar geen protocol, geen spoorboekje. Bestemming onbekend. En ‘if you don’t know your destination, you’d better enjoy the journey’.
> Ontdek onze routekaart naar een nieuwe bestemming
Mensenwerk
Het mooie van het begeleiden van een werkzoekende is namelijk dat ik met een mens aan het werk ben. Raar? Nee, want ik werk niet met een functionaris, een specialist of wat dan ook. Jouw salaris, voormalig functieniveau of ‘marktwaarde’ interesseert mij geen bal. Wanneer ik jou begeleid, maak ik contact met je en vanuit dat contact gebeurt dat wat moet gebeuren.
Werken aan zelfvertrouwen
Want vaak zie ik dat mensen vast zitten in belemmerende overtuigingen. “Ben ik wel goed genoeg, kan ik dat wel? Dat ik dat kan dat is toch logisch, dat kan iedereen toch?” Ja, we beschouwen als mens onze eigen kwaliteiten vaak als vanzelfsprekend, terwijl we onze valkuilen en ontwikkelpunten vervolgens veel te zwaar wegen. En dat vreet aan jouw zelfvertrouwen. Dan krijg jij geen nieuwe baan. Die krijg je pas als jij jezelf waardevol vindt.
Jouw 'personal brand'
Dat is dan ook hoe ik mijn werk zie en wat ik als mijn taak zie. Jou weer laten ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen, jouw mogelijkheden. Sterker nog, samen met jou ontdekken wat jouw ‘personal brand’ is. Dat wat jij hebt te bieden aan onze samenleving. Jouw toegevoegde waarde voor een organisatie of werkgever. Of voor jouw opdrachtgever als we samen hebben ontdekt dat jij liever ondernemer of ZZP-er bent dan in loondienst werkt.
WYSIWYG
Vanaf het moment dat jij dat weet én er oprecht voor durft te staan, vanaf dan komt er een stroomversnelling. Dan is er focus. Een motivatiebrief of CV is dan een futiliteit. Vanaf dan presenteer jij je op LinkedIn en bij een gesprek met een potentiële werkgever zoals jij bent. Dan durf jij jouw WYSIWYG in te zetten: What You See Is What You Get.
En dan zit ik te genieten. Als jij dat vliegwiel in gang hebt gezet en het onvermijdelijke gebeurt. Dat de baan die voor jou klaar ligt door jou gevonden wordt!
Auteur: Vincent Heinink
Bekijk ook eens het verhaal van: