Tegenwoordig is het belangrijk om als werkgever verder te kijken dan enkel een diploma. Op dit moment vinden werkgevers vaardigheden en kennis belangrijker dan diploma’s wanneer ze nieuw personeel aannemen. Soft skills kunnen hierin het verschil maken voor werkgevers. In dit blog leggen we uit dat je als werkgever verder moet kijken dan een CV met enkel ‘harde skills’. Daarnaast benadrukken we het belang van kennis en vaardigheden bij het behouden van personeel in deze krappe arbeidsmarkt.
Deze punten komen in dit blog aan bod:
- Soft skills, de belangrijkste vaardigheden om naar te kijken als werkgever
- Makkelijker een interne of externe carrièreswitch maken
- Waarom toch ook altijd naar harde skills blijven kijken?
Soft skills, de belangrijkste vaardigheden om naar te kijken als werkgever
Hard skills zoals een diploma zijn steeds minder relevant om naar te kijken als werkgever. Het is natuurlijk belangrijk dat je weet dat de sollicitant over bepaalde kennis beschikt. Echter is het nog belangrijker om te weten dat de sollicitant bepaalde soft skills beheerst.
Wat maakt de ene sollicitant met dezelfde hard skills passender voor een baan dan de andere? Soft skills. Deze persoonlijke vaardigheden maken het verschil tussen sollicitanten op meerdere vlakken. Hoe ervaren is iemand bijvoorbeeld in het samenwerken in teamverband? Of beschikt iemand over goede communicatieve skills? Enkele belangrijke soft skills om als werkgever rekening mee te houden:
- Communicatie soft skills: hieronder vallen verschillende skills, maar het zijn vaak ongeschreven regels over hoe je communiceert tegenover je collega’s en klanten. Kan iemand feedback geven, maar ook goed feedback ontvangen? Hoe spreek je iemand formeel aan? Of hoe maak je small talk met je collega’s in de middagpauze?
- Besluitvorming en probleemoplossing: het is belangrijk dat je als werkgever kan vertrouwen dat je personeel moeilijke situaties correct kan inschatten en op de juiste manier handelt. Daarvoor is het belangrijk dat die persoon proactief, oplossingsgericht, creatief, kritisch en stressbestendig is.
- Teamwork: niet elke werknemer zal een goede klik hebben met zijn of haar collega’s, daarom is het belangrijk dat iemand verder kan kijken dan de klik en te allen tijde zich collegiaal en respectvol opstelt. Specifieke skills die daarbij horen zijn: emotionele intelligentie, open mindedness en goed kunnen omgaan met conflicten.
- Professionele vaardigheden: het effectief met je tijd en werk kunnen omgaan is iets wat je als werkgever natuurlijk zeer kan waarderen, maar het is niet vanzelfsprekend. Het is daarom belangrijk te kijken naar het time management, de klantgerichtheid en de leergierigheid van een sollicitant.
Skills moeten eigenlijk altijd op een CV gezet worden. Het kan dus van groot belang zijn om als werkgever in een sollicitatieprocedure naar soft skills te vragen om een totaalbeeld te krijgen van de sollicitant.
Makkelijker een interne of externe carrièreswitch maken
Behaalde diploma’s zeggen niet alles over wat een persoon kan. Het kan best zo zijn dat iemand bijvoorbeeld al in het verleden tijdens een andere baan, of daarbuiten, genoeg ervaring heeft opgedaan en daarmee competent genoeg is om een functie uit te voeren in een totaal ander werkveld. Dit zonder dat diegene een opleiding, studie of cursus heeft gevolgd in dat werkveld.
Op dit moment is er in bijna elke branche een groot personeelstekort. Het is daarom belangrijk om je personeel zoveel mogelijk te behouden. Wil je werknemer intern een andere functie, maar weet hij of zij niet zo goed wat hem of haar energie geeft? Een loopbaanadviestraject of een van onze trainingen kunnen goede oplossingen zijn.
Samen met een coach gaat de werknemer aan de slag om te kijken welke baan het best bij hem of haar past. Alle soft- en hard skills, drijfveren en mogelijke banen worden in beeld gebracht. Het gebeurt best vaak dat werknemers er in dit traject achter komen dat ze ook voor andere functies zeer geschikt zijn, ook zonder enige echte ervaring in die functie. Dit kan doordat ze in het verleden al vaardigheden en ervaring hebben opgedaan in andere functies. Deze vaardigheden en ervaring kunnen weer ingezet worden op hele andere afdelingen.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je werknemer niet helemaal meer op zijn of haar plek zit. En dat er geen andere interne functie beschikbaar is of dat diegene dit niet ziet zitten. Dit kan een lastige situatie zijn, vooral als diegene bijvoorbeeld een vast contract heeft.
Als werkgever wil je natuurlijk niet dat er nare situaties ontstaan tussen jou en je werknemer. Het is dan mogelijk om samen met je werknemer naar een outplacementtraject te kijken. Dit is een speciaal begeleidingstraject waarin de werknemer begeleid wordt om een nieuwe baan te vinden. Op deze manier toon jij als werkgever goed werkgeverschap en kan de samenwerking op een positieve manier afgesloten worden.
Waarom toch ook altijd naar harde skills blijven kijken?
Hedendaags is het belangrijker om te kijken naar kennis en vaardigheden, maar toch moeten het diploma en de harde skills niet vergeten worden.
Het is vooral belangrijk om het verschil tussen hard- en soft skills te begrijpen. Beiden zijn namelijk onlosmakelijk verbonden met elkaar. Harde skills bepalen in het algemeen voor welk werk je in aanmerking komt, soft skills bepalen of je die desbetreffende functie ook goed zal uitvoeren. Als werkgever moet je snappen welke harde skills en welke soft skills er voor een functie belangrijk zijn.
Benieuwd hoe jij je kan onderscheiden door middel van soft skills ten opzichte van andere concurrenten? Bekijk dan onze training ‘Personal branding’, waarin jij kan leren over hoe jij jezelf op de juiste manier kan positioneren op de arbeidsmarkt! Extra leuk, deze training is namelijk te volgen met het STAP-budget.
Schroom niet om contact met ons op te nemen, om de mogelijkheden te bespreken.